Voor iedereen de perfecte e-bike!


Alle ins en outs over de e-bikes van Cortina Ben je toe aan een nieuwe elektrische fiets of ga je de overstap maken van gewone stadsfiets naar e-bike? Dan is het fijn om een goed overzicht te hebben van de mogelijkheden die je hebt bij de aanschaf van een elektrische fiets. Want afhankelijk van de manier waarop je deze gaat gebruiken en wat jij prettig vindt fietsen, maak je uiteindelijk een keuze.

Cortina elektrische fietsen

Bekijk de e-bikes in onze e-bike shop

Cortina elektrische fietsen

Bekijk de e-bikes in onze e-bike shop

Cortina elektrische fietsen

Bekijk de e-bikes in onze e-bike shop

Voor iedereen de perfecte e-bike!


voorwielmotoren en middenmotoren.


Maar wat is nu eigenlijk het verschil? En welke type fiets past bij jou? In de Cortina-collectie vind je beide varianten terug. Niet alleen zie je aan het uiterlijk van de fiets waar de motor gepositioneerd is, maar er zit ook veel verschil in de techniek van een voorwielmotor versus een middenmotor. En dat merk je weer in de rijeigen schappen. We zetten alle informatie even op een rij.



Voorwielmotor

Cortina heeft e-bikes met een krachtige en stille naafmotor in het voorwiel, die wordt aangestuurd door een digitale techniek.

De E-U1 powered by Bafang H400 (43 volt) is een degelijke stadsfiets van deze tijd, lekker basic. Zeer geschikt voor fiets ritten naar school en werk.

De E-YOYA, E-U4 Transport Family en een deel van E-U4 Transport-fietsen hebben het Cortina Ecomo-systeem (36 volt), met uitgebreide functionaliteiten en mogelijkheden. Deze trendy e-bikes zijn erg geschikt om boodschappen te doen, kinderen te vervoeren en te fietsen door de stad. Een goed alternatief voor het openbaar vervoer of een tweede auto!

De Cortina e-bikes met een voorwielmotor zijn uitgerust met een rotatiesensor en zijn snelheid gestuurd. Dit betekent dat - afhankelijk van de gekozen ondersteuningsstand - de e-bike je helpt om een bepaalde snelheid te fietsen.



Middenmotor

Cortina heeft meerdere e-bikes met een middenmotor van Bafang. Deze hebben een middenmotor met een krachtige ondersteuning en bieden een fantastische fietsbeleving. Bafang kan perfect voor het woon-werkverkeer worden gebruikt. De plaatsing van de motor in het midden van het frame (bij de trapas) zorgt voor een ideale gewichtsverdeling in de fiets. Bijkomend voordeel van de middenmotor: alle technische componenten zijn in de motor verwerkt. Hierdoor heb je weinig stekkerverbindingen aan de fiets en dit maakt de storingskans weer kleiner.

In de collectie van Cortina vind je twee typen middenmotoren: middenmotoren die zijn voorzien van alleen een rotatiesensor en middenmotoren waarbij de rotatiesensor gecombineerd wordt met een trapkracht sensor. De Bafang M300 middenmotor (te vinden op verschillende Cortina E-U4 transport modellen) is uitgerust met alleen een rotatiesensor. Die zorgt voor dezelfde rijeigenschappen als een Cortina e-bike met voorwielmotor, maar met een directe aandrijving vanuit de middenmotor en met de bovengenoemde voordelen van een middenmotor. De middenmotoren Bafang M400 (Cortina E-OCTA) en Bafang M420 (E-U4 Transport RAW), zijn uitgerust met een combinatie van een trapkracht- en een rotatiesensor.

De combinatie van deze twee sensoren berekent hoeveel ondersteuning je nodig hebt en zorgt voor een heel natuurlijk fietsgevoel. Je merkt bijna niet dat je op een e-bike fietst (behalve dan dat het lijkt alsof je altijd wind mee hebt!). Deze e-bikes zijn bij uitstek geschikt voor langere afstanden (recreatief fietsen) en het beklimmen van heuvels en bergen. Naast een kracht- en rotatiesensor hebben sommige Cortina e-bikes met middenmotor een gear-sensor. Deze sensor schakelt de motor tijdens het op- of afschakelen van de versnelling even uit. Met name bij de krachtige motoren van Bafang is een gear-sensor een waardevolle toevoeging voor het soepel schakelen en een lange levensduur van de versnellingsnaaf.